Makléř je jako právník, stavař, obchodník, psycholog, specialista na marketing a finance v jednom

Makléř zajišťuje prohlídky nemovitostí a inzeruje. To samo nestačí. Pro úspěšný prodej musíme někdy pořádně zamakat.

Orientovat se v zákonech, najít řešení problemů, které nejsou na první pohled vidět, rozeznat nosnou zeď od příčky, umět aspoň částečně posoudit stavebně-technický stav nemovitosti a upozornit majitele na jeho povinnosti při prodeji. Pro klienty zajišťujeme podklady ze stavebních úřadů, průkaz energetické náročnosti (PENB), technickou inspekci a musíme se v dané problematice umět orientovat, abysme věděli, co prodáváme.

Makléř a realitní marketing

Doporučení spokojených klientů je pro náš důležité. Jak jinak bysme mohli zpropagovat prodávanou nemovitost, když neumíme zpropagovat sebe. Vlastní web, kampaně na sociálních sítích a jejich následné měření. Inzerce na realitních serverech, v tisku, videoprohlídky nemovitostí, weby nemovitosti, home staging, výroba plachet, příprava textů a kvalitní fotky.

Prezentace rodiného domu  – video ukázka

V naší výbavě patří kamera a zrcadlovka, ještě lépe pak profesionální fotograf, kameraman a grafik. Úkolem makléře je pak vše správně načasovat a zkoordinovat, aby byl výsledek co nejlepší.

Makléř a jeho nádobíčko

Mezi pracovní pomůcky makléře patří auto, počítač, chytrý telefon, zrcadlovka, laserový měřič, mapy, klíče od rozvaděčů a stoupaček, sikovky ale i křovinořez. Pokud prodáváme dům, kde nikdo nebydlí, je v našem vlastním zájmu zajistit, aby kolem nebyla džungle, když se nepodaří sehnat zahradníka. Makléř by měl být dobrý řidič, aby byl schopen reagovat na změny v dopravě (typicky Praha) a jezdil včas na schůzky.

Prezentace nemovitosti – video ukázka

Nejen dražším nemovitostem tvoříme i jejich vlastní promo weby, např. www.vilyhvezdarna.cz, www.vila-cernosice.cz a jiné

Makléř jako detektiv

Významný vliv na cenu nemovitosti a dobu prodeje má její právní stav. Zkušený makléř umí rozpoznat právní vady, jako např. věcná břemena, předkupní práva, zástavní práva nebo exekuce a doporučit klientovi vhodný postup prodeje.

Příprava kupní smlouvy by pak měla jít vždy v režii specializovaného právníka, kterému makléř dodá podklady. Na zajištění podkladů pracujeme někdy i týdny, protože ne vždy jsou k dispozici ihned. Patří mezi ně např. nabývací titul, listy vlastnictví bytu a stavby, detaily k financování, prohlášení vlastníka budovy, rozsudek o rozvodu nebo jiné úřední dokumenty, které se váží k osobě vlastníka nebo kupce.

Daně z prodeje nemovitostí

Abysme mohli prodávajícím poradit, jak načasovat prodej, musíme se orientovat v daních. Při prodeji se platí daň z nabytí nemovitosti (platí kupující), ale v některých případech prodávající platí daň z příjmu, což může ovlivnit jeho záměr prodat. Jak prodat byt, kde bydlím nebo jak ho vyměnit za větší.

Makléř a financování nemovitostí

Se spolupracujícími finančními partnery pomůžeme kupujícím zajistit výhodnou hypotéku. Proces ověření financí může trvat i několik týdnů a ovlivňuje ho mnoho věcí. Podmínky bank se pořád mění. Každý případ je jiný, každý klient je v jiné situaci, má jiné příjmy, výdaje, životní styl.  Je proto velmi důležité nejprve celou situaci detailně zanalyzovat a posoudit nabídky všech bank na trhu a vybrat pro kupujícího tu nejlepší. Mezi naše kolegy proto patří i finanční specialisté, pro které je tato práce denním chlebem.

Byt v osobním vlastnictví se financuje jinak než v družstevním. Kupující by si měl nejdříve prověřit, kolik peněz mu banka půjčí, to zjistí tzv. bankovní prescoring. Sehnat k němu podklady může trvat až 2 týdny, s tím vším mu s pomocí finačních specialistů pomůžeme. Kupujete byt na hypotéku? Přečtěte si, jak správně postupovat. 

Makléř zajistí kvalifikovaný odhad ceny

Ale nesmí si ho vycucat z prstu, jinak to může znamenat, že se z nemovitosti stane neprodejný ležák, který se později prodá pod cenou. Opačná situace téměř nehrozí, většina prodávajících má představy o prodejní ceně vyšší, což je dáno nabídkovými cenami v inzerci. Nabídkové ceny se velmi často liší i o desítky procent, než za kolik se nemovitost reálně prodá.

Proto je, kromě různých cenových map, pro makléře důležité pracovat s katastrem nemovitostí. Jedině tak dokáže zjistit skutečné prodejní ceny v dané lokalitě a dokonce i v konkrétním domě a to i několil let zpětně.  Výsledek odhadu pak záleží na mnoha věcech. Lokalita, podlaží, výhled, stavu bytu a domu, vybavení, stoupačky, rozvody, vlastnictví, stav hospodaření (SVJ nebo družstva), skladba sousedů a další. Tohle se z map bohužel vyčíst nedá. Běžně mi trvá několik hodin, než jsem s výsledkem odhadu spokojena. Vždy je lepší nemovitost osobně navštívit, protože realita může být jiná, než jak se na první pohled zdá. Chcete zjistit odhad ceny vaší nemovitosti? Klikněte zde.

Obchodní a prodejní dovednosti makléře

Nejlepší obchodníci se opravdově zajímají o potřeby svých klientů, jsou trpělivými posluchači a mají vysokou míru empatie. Jedině tak mohou dlouhodobě vycházet s lidmi různých charakterů, temperamentu a inteligence a vzájemně je propojit. Z vlastní praxe mohu říci, že to není vždy snadné. O to víc mě takhle práce baví.

Jak najít zkušeného realitního makléře?

Kvalitní realitní makléři nemají problém poskytnout zájemcům kontakt na své klienty, aby si ověřili jejich reference, což je velmi důležité. I nováček, který v realitách začíná, pracuje-li ve velké realitní frenčíze, může vydávat reference firmy za své. Tím dokáže za krátkou dobu vytvořit iluzi profesionála, který má atraktivní web, pěkné fotky a umí se zpropagovat na sociálních sítích. Ne každá obálka skrývá kvalitní obsah. Vodítkem bývají osobní reference konkrétních klientů. Uvažujete vy sami o práci v realitách? Přečtěte si článek Co obnáší práce v realitách.

29.4.2019, Pavla Temrová
Certifikovaná realitní makléřka

Řešíte prodej /nákup nemovitosti v Praze?
Zavolejte mi. Tel 602 306 045 pavla@temrova.cz

realitní makléřka pro prahu a okolí